Brukermedvirkning innebærer at brukeren blir sett på som en likeverdig part i samtaler og beslutninger som angår hans eller hennes utfordring. Det viktigste i møtet er god kommunikasjon og at alle parter er åpne og lydhøre for hverandre.

Tverrfaglige rutiner og holdninger

Barnets stemme

“Barnets stemme” i tverrfaglige møter skal alltid være viktigst.

Første prioritet er å få med barnet selv inn i møter som omhandler dem selv. De skal få veiledning og trygghet både før, under og etter et slikt møte. Dersom alderen er lav, eller barnet av andre grunner ikke kan møte, er det viktig at det er noen som har ansvar for å bringe barnets stemme inn i møtet. Det kan feks være helsesykepleier eller lærer som har snakket med barnet i forkant av møtet for å høre barnets stemme.

For å sikre at møter bygges opp i tråd med medvirkningsprinsippene, kan en gjerne benytte forslag til “forberedelse og gjennomføring av møter”.

Stafettlogg

Aktiv bruk av Stafettloggen sikrer medvirkning på individnivå. Stafettloggen er et digitalt verktøy for samarbeid mellom barn, ungdom, unge voksne, gravide, foresatte og enheter/tjenester som er involvert ved undring eller bekymring. Stafettloggen utarbeides alltid i samarbeid med den det gjelder og foresatte, og to av de viktigste formålene er å involvere og sikre at brukerstemmen kommer tydelig fram. 

Individuell plan (IP)

Hvis barnet er i en situasjon hvor det har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester, har barnet rett til å få utarbeidet individuell plan (IP).

Brukermedvirkning i de ulike tjenestene

De ulike tjenestene i Rennebu har også egne rutiner for å sikre brukermedvirkning på individnivå.


Barnehage

Barnesamtale

En barnesamtale er en planlagt samtale hvor barnet og en av personalet snakker om hvordan barnet har det i barnehagen. Samtalen legges opp etter hva barnet har behov for å snakke om. Slike samtaler kan brukes når barn går igjennom vanskelige perioder, eller opplever noe negativt. Samtalen kan også brukes for å gi rett til å uttrykke sitt syn på barnehagens virksomhet og på saker som gjelder dem selv. Barnets stemme skal tillegges vekt ut fra barnets alder og modenhet.

Siste året før skolestart gjennomføres det en barnesamtale med alle barna for å snakke om dere interesser, hva de liker å holde på med og deres tanker om skolestart. På den måten får barnehagen et godt grunnlag for å hjelpe dem med overgangen til skolen.

Foreldresamtale

Det gjennomføres en årlig foreldresamtale med alle foreldre. Deretter etter behov. Foreldre oppfordres til å ha lav terskel for å be om samtale ved behov.

Kommunikasjonsplattform

“Visma Min Barnehage” brukes som kommunikasjonsplattform mellom barnehagene og foreldrene


Skole

Elevsamtale

Rennebu barne- og ungdomsskole gjennomfører elevsamtaler til alle to ganger per år.

Foreldresamtale

Rennebu barn- og ungdomsskole gjennomfører foreldresamtaler hver høst og vår.

Kommunikasjonsplattform

Visma Flyt skole brukes som kommunikasjonsplattform mellom skole og foreldre.


PPT

For å ivareta brukermedvirkning har PPT en oppstartssamtale hvor vi spør hva foreldrene og barnet forventer av samarbeidet med PP-tjenesten. Under utarbeidelse av sakkyndig vurdering gis både barnet og foreldrene en mulighet til å uttale seg.


Ressurser for ansatte

Involvert.no

Involvert.no er en nettside-ressurs for barn og unges medvirkning. Involvert.no fokuserer særlig på hvilke utfordringer med brukermedvirkning fagfolk i tjenestene og brukere av tjenestene opplever, og hvordan disse utfordringene kan kartlegges og arbeides med i praksishverdagen.

Barn og unges rettigheter

På nettsiden “Barn og unges rett til medvirkning” finner du mer informasjon om barn og unges rettigheter, og hvordan systemet kan legge til rette for medvirkning.

Barns medvirkning i barnehagen

Kunnskapsdepartementet har laget et temahefte om barns medvirkning i barnehagen.